Školní poradenské centrum

Školní poradenské centrum na naší škole sdružuje několik pracovníků s těmito funkcemi:

 

Výchovný poradce  – Mgr.Jana Brzicová
Preventista sociálně-patologických jevů – Mgr. Lenka Vavrušová
Dyslektický asistent – Mgr. Alena Knápková
 
Poradenské pracoviště spolu pravidelně konzultuje vše potřebné a spolupracuje na prevenci i řešení případů s vedením školy, třídními učiteli i dalšími pedagogy, s rodiči a odbornými institucemi.
 
Výchovný poradce a preventista sociálně-patologických jevů spolupracují s tř. učiteli, rodiči, ředitelem školy, s pracovníky jiných škol a školských zařízení, s úřadem práce, pedagogicko-psychologickou poradnou, s pracovníky sociálních institucí a orgánů, účastní se společných seminářů a pracovních setkání. Výchovný poradce se zaměřuje především na profesní orientaci žáků, na pomoc žákům se specifickými poruchami učení a výchovnou činnost, komunikuje se zástupci středních škol a učilišť. Preventista sociálně patologických jevů vypracovává pro školu minimální preventivní protidrogový program a zaměřuje se na řešení výchovných problémů.
 
Dyslektická asistentka pracuje v dyslektickém kroužku s žáky se specifickými poruchami učení a pomáhá jim překonávat jejich problémy.
 

Výchovný poradce

Plán výchovného poradce pro školní rok 2012/2013
 
Konzultační hodiny pro žáky a učitele:    denně během pracovní doby, jiný termín možný po domluvě.
Konzultační hodiny pro rodiče:               středa 12,00–13,30 hod.  po telefonické. domluvě
 
V průběhu celého školního roku
- řešit výukové a výchovné problémy žáků
- provádět pohovory s třídními učiteli
- provádět konzultace se žáky, zákonnými zástupci
- předávat žákům propagačních materiály středních škol
- sledovat výsledky nově zařazených žáků
- svolávat výchovnou komisi dle potřeby a v souladu s porušováním školního řádu
- sledovat docházku žáků, neomluvené hodiny a časté absence hlásit metodikovi prevence
   sociálně-patologických jevů
- sledovat zájem zákonných zástupců žáků o třídní schůzky
- spolupracovat s pracovníky OSPOD při řešení výchovných problémů a absencí
- účastnit se odborných seminářů
- aktualizovat www stránky školy
- účastnit se dle možností jednání s problémovými žáky a jejich zákonnými zástupci
Mgr. Jana Brzicová
 
I. Péče o žáky s výchovnými a výukovými obtížemi
a) správa databáze žáků s výchovnými problémy a databáze integrovaných žáků, tvorba přehledů pro učitele a vedení školy (spolupráce s paní učitelkou  Mgr.A. Knápkovou )
 
b) konzultace problémů s učiteli ( metodik prevence Mgr. L.Vavrušová) - průběžně
c) konzultace individuálních učebních plánů s dyslektickou asistentkou a rodiči ( při zavádění, změnách a hodnocení plánů, průběžně, spolupráce s Mgr.A. Knápkovou )
d) zajišťování podkladů pro vyšetření v PPP a SPC, konzultace s psychologem a speciálním pedagogem
e) účast na přednáškách a seminářích pořádaných PPP ( dle plánu )   
 
II. Volba povolání
a) Poskytovat individuální konzultace pro žáky a rodiče ( průběžně).
b) Informovat o studijních možnostech ( nástěnky na II. stupni a v 9. třídě, zajistit brožury "Kam na školu" a Atlas - přehled středních škol.
c) Základní informace pro rodiče budou poskytnuty na úvodní třídní schůzce.
d) Vedení dokumentace spojené s volbou povolání ( průběžně).
e) Zajištění exkurze a besedy v centru pro volbu povolání při úřadu práce
f) Spolupráce s učiteli na tvorbě tématických plánů pro předměty se zaměřením na volbu povolání občanská a rodinná výchova, VOZ.
 
III. Termíny
a) Přijímací řízení
  • odeslání přihlášek ke studiu na umělecké školy s talentovou zkouškou do 30. 11. 2012
  • odeslání přihlášek na ostatní SŠ do 15. 3. 2013
  • termíny přijímacích zkoušek: 1. kolo 22. 4.–30. 4. 2013
stanovení termínu dalších kol přijímacího řízení je v kompetenci ředitele SŠ
 
Obecné informace o přijímacím řízení:
1) Každý uchazeč si může podat 2 přihlášky v prvním kole přijímacího řízení.
 
2) Vyhlášení výsledků přijímacího řízení – ředitelé SŠ musí do 3 pracovních dnů od přijímacích zkoušek zveřejnit seznam přijatých uchazečů; přijatí uchazeči tak nedostanou písemné rozhodnutí o výsledku přijímacího řízení; písemné rozhodnutí je odesláno pouze nepřijatým uchazečům.
 
3) Zápisový lístek – přijatý uchazeč potvrzuje zájem o školu zápisovým lístkem do 10 pracovních dnů od zveřejnění seznamu přijatých uchazečů.
 
Vzít zpět zápisový lístek není možné /pouze v případě dodatečného přijetí na druhou školu na základě odvolání/.
 
4) Odvolání proti nepřijetí – nepřijatým uchazečům je zasláno písemné rozhodnutí o nepřijetí /při nedoručení se rozhodnutí ukládá po dobu 5 pracovních dnů, poté je považováno za doručené/, lhůta pro případné odvolání do 3 pracovních dnů.
 
5) Termín pro odeslání rozhodnutí o nepřijetí či zveřejnění přijatých uchazečů v případě, že se přijímací zkouška nekoná nejdříve 22. 4. 2013.
 
 
 
 

Problematika výchovného poradenství

Výchovná poradkyně Mgr. Jana Brzicová má na starosti všechny oblasti, které jsou spojeny s problematikou výchovného poradenství. Klíčová byla role i během administrativního procesu spojeného s podáváním přihlášek na střední školy. Žáci ve školním roce 2011/2012 dostali možnost podávat dvě přihlášky, a přestože to není naší povinností, dětem i rodičům jsme přihlášky vytiskli a výchovná poradkyně intenzivně pomáhala s vyplňováním těchto přihlášek.
 
Během celého roku využívali žáci i rodiče aktuální informace na nástěnce a na stránkách školy. Školu často navštěvovali zástupci SŠ a SOU, kterým byly umožněny besedy přímo se žáky. Velmi příznivý ohlas mívá beseda na Úřadu práce v Uherském Hradišti. Beseda je zaměřena na volbu profesní orientace žáků devátých ročníků. Upustili jsme od účasti na Burze středních škol, a to především proto, že z blízkého Uherského Hradiště se burza přesunula do Zlína. Žákům jsme umožnili individuální účast na této burze, tuto možnost někteří žáci využili.
 
Dále mají žáci možnost na webových stránkách určených pro volbu povolání vyplňovat testy volby povolání. Test volby povolání je určen žákům základních a středních škol starším 13 let, kteří stojí před rozhodováním o své další studijní a profesní dráze. Test zohledňuje jak schopnosti a vlohy žáka, tak jeho zájmy a představy o budoucím uplatnění.
 
Samozřejmě pracujeme i s žáky nižších ročníků. Na konci školního roku se v 8. ročníku uskutečnily SCIO testy, z českého jazyka, matematiky a obecných studijních předpokladů, ve kterých naši žáci obstáli velmi dobře v českém jazyce, v obecných studijních předpokladech a průměrně v matematice. Výchovné poradenství obnáší také spolupráci s dyslektickým asistentem při výběru žáků s vývojovými poruchami učení a chování, konzultace s rodiči žáků 9. ročníku a s rodiči rizikových rodin. Dále spolupracuje se školním metodikem prevence při předcházení škodlivých patologických jevů.
 
 
 

Výsledky přijímacího řízení ve školním roce 2011/2012

 
 

Školní rok 2011/12

Gymnázium

(4 leté)

Gymnázium

(8 leté)

SOŠ

SOU

Konzervatoř

Počet žáků 3 - 8 3 -

 
Název školy Přijato
Gymnázium Uherské Hradiště 2
Gymnázium Kyjov 1
Střední zdravotnická škola  a VOŠ  Brno – zubní technik 1
Střední škola Mesit Uh. Hradiště 1
Obchodní akademie, VOŠ a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky  Uherské Hradiště 2
Střední odborná škola Mojmír 2
Střední škola  gastronomie, hotelnictví a lesnictví Bzenec – analýza potravin 1
Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví Bzenec – lesní mechanizátor
1
Střední škola  průmyslová, hotelová a zdravotnická Uh. Hradiště – strojírenství 1
Střední průmyslová škola a OA Uherský Brod 1
Střední odborná škola Kyjov – automechanik 1
 

Hodnocení minimálního preventivního programu – školní rok 2011/2012

Na naší škole působí jako školní metodik prevence Mgr. Lenka Vavrušová. Úkolem metodika prevence je tvorba minimálního preventivního programu a podílení se na jeho realizaci. Součástí jeho práce je také spolupráce s pracovníky školy (sledování projevů soc.-patologických jevů, jejich řešení, dostupnost odborných informací a materiálů), hodnocení programu v rámci závěrečné zprávy.
 
V tomto školním roce se pedagogové na naší škole zaměřili na zdravé vztahy mezi žáky, na zdravé myšlenky, drogovou problematiku, prevenci šikany, bezpečnost silničního provozu, zamezení drobných krádeží a na péči o okolí školy. V listopadu proběhla odborná beseda pro žáky 9. třídy zaměřená na extremismus a antisemitismus. V prosinci jsme se zapojili do akce zaměřené na boj proti AIDS „Červená stužka“. Peer aktivisté se zúčastnili workshopu a přednášky v PPP Uherské Hradiště, prováděli za pomoci metodika prevence preventivní programy na 1. stupni. Od ledna do března se žáci 2., 3., 6. a 8. třídy účastnili preventivních besed, které k nám přijeli provést odborníci z Centra pro rodinu Zlín (témata – Lidé kolem mě, Moje místo v životě a mezi lidmi, Zdravé myšlenky aj.). V březnu absolvovali žáci 2. a 6. třídy preventivní program realizovaný HZS Uherské Hradiště „Hasík“. Měsíc duben byl zaměřen na bezpečnost silničního provozu – proběhlo školní kolo soutěže v jízdě zručnosti na kole. Mezi další preventivní akce na naší škole patří projekty Mléko do škol, Ovoce do škol, Zdravé zuby.
 
Díky výchovné činnosti třídních učitelů nepřekračuje chování většiny žáků normy. Pokud se objeví nějaké sociálně patologické jevy, snažíme se je ihned řešit a postupovat v zamezení dalších projevů nežádoucího chování. Prostřednictvím anonymních dotazníků víme např. o kouření žáků na 2. stupni, konzumaci alkoholu (po vyučování). V průběhu roku jsme řešili krádeže peněz, mobilních telefonů, čím dál více jsou problémy s vulgární mluvou.
 
V loňském školním roce bylo na naší škole řešeno podezření na šikanu. Po důkladném šetření vyšetřovací komisí (školní metodik prevence, výchovný poradce, zástupce ředitele školy)  a ředitelem školy nebyla šikana prokázána. Protože však bylo chování obviněných žáků velmi nevhodné, schválil těmto žákům pedagogický sbor na závěrečné klasifikační poradě udělení důtky třídního učitele a důtky ředitele.
 
Prostřednictvím všech výše jmenovaných preventivních projektů se snažíme minimalizovat soc.- patologické jevy. Naše škola úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Uherském Hradišti, SPC Zlín, SVP Help Uherské Hradiště, sociálním odborem Městského úřadu Uherské Hradiště a Centrem pro rodinu Zlín. 
 

Hodnocení práce ve školní družině – školní rok  2011/2012

Ve školním roce 2011/2012 navštěvovalo školní družinu 30 dětí. Základním prostředkem činnosti školní družiny je hra. Školní družina umožňuje dětem odpočinkové činnosti (aktivní i klidové), přípravu na vyučování, zábavnou formou zde děti získávají potřebné vědomosti a dovednosti , rozšiřují získané poznatky pomocí her a soutěží. I v tomto školním roce se děti z družiny zúčastnily  sportovních, dopravních a výtvarných soutěží pořádaných v rámci okrsku školních družin.
 
Na podzim se konala oblíbená drakiáda, v podzimních dnech  se ve družině tvořilo z přírodnin. V adventním čase jsme uspořádali vánoční dílničky, ve kterých si děti vyrobily dárečky a vánoční přáníčka pro své blízké. V lednu  se konala  soutěž v malování  s názvem „Bude zima, bude mráz“, kterou připravila ZŠ Zlechov. Monika Pešková byla úspěšná a obsadila 2. místo. V zimním mrazivém počasí jsme využívali ledovou plochu na školním hřišti. V březnu jsme u nás přivítali okolní školní družiny v literárně-dramatické přehlídce,  ve které se naše děti ukázaly s pohádkou Popelka. Do nácviku pohádky se s radostí zapojilo 15 dětí. V dubnu se konal tradiční Den čarodějnic plný čarodějných úkolů a her. V červnu  na florbalovém turnaji ve Zlechově vybojovaly  naše děti 1. místo a získaly zlatý pohár.
 

Hodnocení práce ve školním klubu – školní rok 2011/2012

Ve školním roce 2011/2012 navštěvovalo školní klub 66 dětí pod vedením Lic. Martiny Kockové. Ranní klub  byl určen pro žáky 1. a 2. stupně,  odpolední klub  pro žáky  ze 2. stupně. V rámci klubu  se rozvíjí i činnost mnoha kroužků: taneční kroužek pro mladší děti, taneční kroužek pro starší, populární zpěv, dramatický kroužek, angličtina na počítači, angličtina s interaktivní tabulí, francouzština.  Školní klub se podle ŠVP snaží nabídkou zájmových kroužků motivovat žáky ke smysluplnému trávení volného času a rozvíjet v nich praktické dovednosti.
 
Mezi nejvýznamnější akce Školního klubu v loňském roce patřily: Halloween, Vánoční rozjímání, Valentýn, Filmový festival pro děti a mládež ve Zlíně a Den matek.
 

Hodnocení práce v mateřské škole – školní rok  2011/2012

Ve školním roce 2011-2012 bylo zapsáno do MŠ 24 dětí, z toho 5 děvčat a 19 chlapců. Všechny děti byly přijaty na celodenní provoz. Do 1. třídy odešlo celkem 6 dětí: J. Vašek, V. Struha, T. Pelikán, D. Čevelík, O. Hlaváček a A. Vrtal. U dvou dětí požádali rodiče o odklad povinné školní docházky. Výchovně vzdělávací činnost podle ŠVP  byla zaměřena na vytváření co nejpříznivějších podmínek pro osobní, emocionální a fyziologický rozvoj dětí.
 
Naší snahou bylo a je usnadnit co nejvíce dětem přestup z MŠ na ZŠ a podpořit jejich další vzdělávání. Učíme děti odpovědnému chování k sobě, k ostatním lidem, ke svému okolí, zvířátkům a přírodě.   Plně využíváme krásné přírody a okolí MŠ, krás regionu, spolupráce s rodiči, se ZŠ, s okolními MŠ a veřejností. Do všech činností nenásilně zapojujeme ekologickou výchovu, učíme děti rozeznávat a třídit odpad, sbírat starý papír, seznamujeme je s nebezpečím některého odpadu. Učíme děti vnímat prostředí kolem sebe, poznávat, co nám i přírodě škodí, hledat způsoby, jak můžeme pomoct. Jednou z nezanedbatelných složek každodenní výchovy je rozvoj estetického cítění u dětí, k němuž přispívá i pěkné výchovné prostředí. Máme radost, že se nám v tomto školním roce podařilo estetickou úroveň opět zvednout. Ve třídě byl vyměněn starý nábytek  za novou barevnou sestavu skříněk i s kuchyňkou, v šatně jsou nové skříňky na osobní věci dětí. Od nadace "Děti, kultura a sport" jsme za úspěšný projekt získali částku 15 tisíc korun, které byly použity na pořízení pružinových houpaček na zahradě MŠ.